19 Eylül 2008 Cuma

iran ayranı

Arkadaslar bir iranli tanidigimiza yemege davetliydik ve orada tadina bakma firsatim oldu ben cok begendim , iranlilar ayrani mayalayarak yapiyorlar nasilmi?
Bir bucuk kilo yogurdu (bu yogurdun kivaminada bagli cok kati ve civik olabiliyor biliyorsunz) 2 lt. lik cola sisesine aktariyoruz ustune su ekleyip istege bagli tuz ekleyip sonra da agzini kapatip calkaladiktan sonra veya bunu daha önce ayri bir kapta karistirip sonra siseye aktarabiliriz. Bu siseyi bir hafta bekletiyoruz sonra icmeye hazir. Bir hafta sonunda buz dolabina koyuyoruz. Afiyet olsun.

özlemsule
01-01-2006, 07:27 PM
Sevvalcim bu bizim bildiğimiz ayran.Bekletip ekşitmekte damak zevki.Kahvemize bile yunanlılar sahip çıkarken bide ayranı kaptırmayalım..Ama paylaşımın için teşekkürler.

acalya
01-01-2006, 08:35 PM
Ayran, Anadolu topraklarina zaten Orta Asya'dan gelirken eminim ki Iran'da ve Orta Dogu ulkelerinde de bir sekilde etkilerini de birakti. Bu onlarin bizim ayrani caldiklari anlamina gelmez. Onlar da yuzyillardir ayran iciyor zaten...Tipki baklava, Turk kahvesi, dolma gibi yiyeceklerin Osmanli Imparatorlugu etkisinde kalan cok genis bir alanda hala degisik sekillerde yenilip icilmesi gibi. Yani diyecegim odur ki ayrani Iranlilar, biz Turklerin 'geneli' gibi direkt eksimemis yogurttan bir de icine azicik sut koymak yerine mayalayip, eksitip icebilirler. Bu onlarin ayrani bizden 'caldiklari' anlamina gelmez. Baklavada Yunanlilar, biz Turkler gibi seker, antep fistigi, ceviz kullanmak yerine bal, ceviz, cikolata sosu kullanabilirler, yine Faslilar, Tunuslular baklavayi baska turlu yiyebilirler. Bircok milletin yiyip ictigi, yuzyillardir birbirinin etkisinde kalan kulturlerin kullandigi yontemleri sahiplenmek ise Yunanlilardaki gibi iyi tanitim, iyi organizasyon, iyi reklam gerektirir ki biz Turkler de sadece kacan trene oooooyle bakariz. Sadece Turk kahvesi mi? baklava, doner, kasar peyniri, yaprak sarmasi, mujver, biber dolmasi...ama iyi reklam yapan kazanir, ne diyelim?! gecti bor'un pazari...

acalya
01-01-2006, 08:45 PM
peki sevval bu ayran cok mu eksiydi? tadi nasildi? icerken yuz burusturan cinsten mi? ilginc bir yontem bence 1 hafta disarida bekletip serrvis yapmak, ondan sonra buzdolabina koymak, paylastigin icin tesekkurler.

Bu arada bir not duseyim;

Japonlar yogurdu tatli yiyor, satilan yogurtlarin geneli sekerli, bir iki tane marka var ki normal yogurt; bunlardan biri Bulgar yogurdu diye satiliyor ve bildigimiz yogurt, Bulgar yogurdu diye biliyorlar. Bulgarlar bile reklamda isi kivirmis. Onlar da Romanya ile baslari dertte, bildigimiz kasar peynirini (kaskaval) hem Bulgarlar hem Romenler paylasamiyor. Yunanlilar ise Feta peyniri diye bilinen beyaz peynirin son haftalarda AB tarafindan tum Avrupa'da 'Feta' adiyla uretilme hakki taniyan yasanin kabul edilmesi karsisinda isyanlardalar su siralarda. Insanlarin bir kulturu nasil sahiplendiklerini gorunce insan ister istemez trenin coktan kactigini hissediyor.

özlemsule
01-01-2006, 09:11 PM
Sevgili açelya ben mersajımı yanlış anlaşılmak yada sevvali kırmak için yazmadım. çalıntı kelimesinide kullanmadım ama kaptırdığımız bazı tatlarımızıda kendi isimleriyle içmeyi tercih ederim.Ama emin ol burada ayranı kahveyi baklavayı dolmayı birçok kermeste TÜRK adıyla almanyada yaşayan birçok yabancıya yadirebiliyorum.Ufak ufak bizde kendi reklamımızı yapalım artık.Açelyacım bu yazdıklarını hatta daha fazlasını bende biliyor ve sana katılıyorum ama bende kültürüme sahip çıkmak istiyorum.
Yinede yanlış anladıysanız üzgünüm.SEVGİLER.

acalya
01-01-2006, 09:47 PM
yanlis anlamak mi? yooo...ozlemsule arkadasim neden uzerine alindin anlayamadim, ben fikirlerimi yazdim, bildiklerimi de yazdim. ayrica mesajlarimi tekrar okursan ayni fikirde oldugumuzu da gorurdun. :roll:

yasadigim her ulkede karsilastigim seyleri paylastim ki ayni senin gibi ben de bize ait -oldugunu dusundugumuz- yiyecekleri elimden geldigince tanitmaya calisiyorum, yani yalniz degilsin :wink:

ayrica bu malesef sadece 'birey'lerle varilacak bir hedef degil, cok yonlu yapilmasi gereken ciddi organizasyonlar ve reklamlar, devlet ve ozel sektorun ayiracagi kaynaklarla varilacak bir hedeftir. Ben malesef o cabayi 'birey' lerden baska hicbir yerde goremiyorum.

gecenlerde Amerika'nin NPR'inda (national public radio) (ki TRT kadar ciddi bir kurumdur) Yunanistan ekonomi bakani cikti Feta peyniri (beyaz peynir) hakkinda, uretimi, pazarlanmasi, isim hakki, bu adi diger ulkelere kesinlikle kaptirmayacaklari ve bunun icin ellerinden ne geliyorsa yapacaklarini anlattigi Yunanistan'la canli telefon baglantisi ile (ceviri istemeden) ingilizce bir roportaj yapti. Yani bu isler buyuk lobilerle yapilacak ciddi isler. Yunanistan'in da yurt disinda ne kadar buyuk lobileri oldugunu herkes bilir.
Darisi basimiza...

sevval
01-03-2006, 05:36 PM
selam acelya ve ozlemsule bende size katiliyorum özellikle yunanlilar cok yapiyor mesela bizim cacik tsatsiki diye burda satiyorlar turk kahvesi sonra dediginiz gibi feta peynir diye bizim beyaz peynir bilmiyorum genede kimin önce buldugunu bilemiyecem belki biz bizim mutfagimizda görduklerimizi baska mutfaklarda baska isimlerle görmek tuhaf geliyor bilemiyecem. Ama bir sey varki orta dogu mutfagi hepsi birbirine benziyor.

Ayran evet dediginiz gibi cok eski icince yuz kiristiracak cinsten ama onlar mideye iyi geldigini söyluyorlar benimde hosuma gidiyor helede hamileligimin ilk baslarinda yapip dolaba atiyordum buz gibi iciyodum guzel oluyodu zaten ben eski ayrani seviyorum ama herkesin damak zevki farkli:))))

sevgilerle

ninni
01-06-2006, 04:59 AM
ekşimiş bir tatdan çok asitli bir tadı oluyor ve bir hafta sonunda açtığın zaman kapağı çalkalanmış kola gibi köpürecektir. ayranın içine soda katılmış gibi düşünün.... ben çok severim bunu. bizde ekşi ayran denir.... midesinde sorunu olanlarada tavsiye etmiyorum...ayrıca iran ayranı değil normal bildiğimiz ayrandır bu anadoluda bu şekilde çok tüketilir. yayıkta yoğurt yayıldıktan ve tereyağı alındıktan sonra geriye ayran kalır. o kadar ayranıda dolaplarda muhafaza etmek zordur.. o yüzden ayranlar dışarda kalır ve ekşir.. kalan ayranı bez torbalara koyup süzdürürler biz buna koyu deriz bazıları çökelek der aslında çökeleğe pek benzemez ve zaten peynir fabrikaları alır peynirlere katarlar... ayrıca bunun parça parça kurutulmuşunada keş denir ve yemeği yapılır... yani irana has birşey değil.. ayrıca yoğurt bize özgü bir lezzettir türkler bulmuştur yani dolayısıyla ayranda bizimdir...

Hiç yorum yok: